De Ark en Villa Da Vinci
Categories:
De uitdaging bij dit project was een evenwicht vinden tussen het uitgebreide programma, nl. een basisschool met kleuterschool en de eerste 2 graden van een secundaire school, het maximaal behoud van het aanwezige groen en het vrij houden van een zo groot mogelijke te vermarkten gedeelte.
Bij de organisatie van de site is er geopteerd om de 2 circulatiestromen, deze van het secundair en deze van de basisschool gescheiden te houden, dit om overlast voor de buurt zoveel als mogelijk te beperken.
Het knooppunt tussen de bestaande schoolcampus en de nieuwe projectsite vormt de verbinding tussen de bestaande secundaire school en de eerste graadsjaren in de nieuwbouw. Deze zone is de ideale locatie voor de leefwereld van het secundair. De toegang van de basisschool is ten zuiden van de nieuwbouw voorzien. De zone rond de nieuwbouw is hoofdzakelijk het speelterrein van de basisschool. Het is evident dat de basisschool het meeste contact heeft met de buitenomgeving. Het bestaande speelbos zal dienst doen als gemeenschappelijke groenzone en de open ruimte ten oosten van het gebouw zal voorbehouden worden voor de basisschool. Voor de personeelsparking werd gekozen om een compromis uit te werken met het nabijgelegen Waasland Shoppingcentrum. Een overbelasting van de buurt door wagens wordt hierdoor vermeden en ruimtelijk heeft het als grote voordeel dat verharde oppervlakten beperkt worden door dubbel gebruik van aanwezige verharde oppervlakten.
Het bouwen van een brede open school, het kloppend hart van de buurt, in een groene oase en het ontwerpen van een speelse en boeiende school waarbij zowel de binnenruimte als de buitenruimte aanzet tot creativiteit en avontuur, maakte het noodzakelijk om zo compact mogelijk te bouwen. Een compact gebouw heeft immers een kleine footprint met als resultaat meer buitenruimte. Binnen dit ontwerp vertaalt ‘compact bouwen’ zich in het stapelen van de verschillende clusters, nl. cluster basisschool, cluster kleuterschool, cluster secundair en cluster samen, in een nieuwbouw met 3 bouwlagen. Ook de buitenruimten worden gestapeld. Aan alle nuttige oppervlakten wordt een functie toegekend. Alle dakoppervlakten, al dan niet overdekt, worden op de eerste en tweede verdieping gebruikt voor circulatie, open en overdekte speelplaats, sportkooi en buitenklas.
Door het functioneel stapelen van zowel de binnen- en de buitenruimten wordt de beschikbare ruimte maximaal benut en blijft de open ruimte gevrijwaard. Het stapelen van de verschillende activiteiten en de verschillende leeftijden geeft het gebouw een levendig karakter vanaf de straatzijde. Het luchtige karakter van het gebouw wordt dan weer bekomen door zijn 360° oriëntatie. Aan alle zijden van het gebouw wordt er licht getrokken en zicht gecreëerd. De buurt wordt hierdoor visueel betrokken met de activiteiten op de schoolcampus. Daarenboven zorgen de diverse uitsparingen en het kleuraccent in de gevel voor een dynamische en speelse uitstraling.
Project info
Architectuur: M4 architecten
Technieken:SDKE
Stabiliteit: SDKE
Locatie: Koningin Astridlaan 96, 9100 Sint-Niklaas
Opdrachtgever:GO! Onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap
Start werken: 3 april 2023
Gebruiker: Basisschool De Ark en secundaire school Da Vinci